تبلیغات
تكیه - فمنیسم و جنگ علیه خانواده

تكیه
امکانات وب

فمینیسم همان ایدئولوژی برتری جنس زن است و فمینیست ها كسانی هستند كه معتقد  اند زنان موقعیت  فرودست و تحت ستمی دارند  و این بخاطر  زن بودن  آنهاست .پشت كردن  به مفاهیم  كریسنایی و مقصر دانستن حوا  در رانده شدن  از بهشت ،باورهای موج اول فمینیسم است.
با پیدایش  كارخانه ها ،مفهوم  اجتماعی  یا سپهر عمومی به عنوان  محل تجمع ثروت و قدرت ،برای آنها معنای دیگری پیدا كرد .یعنی زنان  ضمن اینكه تشویق به خانه داری  می شدند،به آنها احساس ضرر و عدم كفایت بخاطر این خانه داری  تلقین می شد.
در كتاب «سیمون دوئوا»موقعیت زنان در خانواده،نهاد ازدواج ،رابطه قانونی  با همسر ،كار خانگی و نقش مادری  به چالش كشیده شد و نظریه پدر سالاری به میان آمد.در واقع فمینیست ها محل نزار  را از مرد سالاری  در اجتماع،به پدر سالاری تبدیل كردند و اسم آنرا«ستم خانگی»گذاشتند...فمنیست ها بین «Sex» به معنای جنس و «Gender» به معنای جنسیت  تفاوت قائل می شوند. Sex به معنای خصوصیات زنانه ای است كه منشا زیستی دارد كه بارداری  و زایمان  است. جنسیت از نظر فمنیست ها  رفتارهایی كه بنام زنانگی  به وسیله خانواده،آداب و رسوم و فرهنگ و اجتماع ساخته شده و به زنان تحمیل می شود.به عبارتی  روشن تر آنها معتقد اند  عاطفی  تر بودن  زنان،مادری كردن  شان و اطاعت پذیر بودنشان صفاتی ساختگی  است و نه فطری.

فمنیست ها موج دوم  معتقداند خانواده اولین جایگاه ستم بر زنان است.خانواده  در درون  خود زنان را به مردان  وابسته می كند و بنابراین باید برای  رهایی و خروج زنان خانه دار  از این ستم خانگی ،به آنها آموزش داد.برای القاء مفهوم ستم  خانگی با معیارهای  خودتان،كارگاه های آموزشی در خارج كشور تشكیل می دهند.

پدید آمدن برخی فناوری های جدید مثل رادیوهای جیبی و گوش دادن به آهنگ های تند مثل راك و اشاعه فحشا  و روابط جنسی آزاد به بهانه آزادی و فردگرایی،بین  والدین و فرزندان  فاصله انداخته ،به طوری كه خانواده های سنتی را به مضحكه  می گرفتند. دكتر William Gardner ،جامعه شناس كانادایی،صاحب كتاب «جنگ علیه خانواده»است. او ضمن انتقاد  از فمنیست ها به مفهوم  آزادی  در اندیشه  آنها اشاره  می كند  و می گوید: «مفهوم رایج  آزادی  این است كه ما باید از قید و بند های  انتظارهای دیگران  آزاد باشیم  در اعمال  خودمان به قوانین محدود نباشیم و هر آنچه را كه خود مایل هستیم،انجام بدهیم.وقتی این مردم می گویند آرزو دارند آزاد باشند یا در اعمال  خودمان به قوانین محدود نباشیم و هر آنچه  را كه استرس ها  و الزامات شغلی ،همسر یا فرزند و یا هر چیزی كه در آنها حس محدودیت ایجاد می كند،رها بشوند ».
برای رساندن زنان به این آزادی،شعار «Aprocacy»به معنای حمایت یا دفاع  را علم می كنند.
دكتر گاردنر می گوید: «باید بین آزادی و آزادگی فرق قائل بوده آزادی به جنبه های فیزیكی  ما مربوط است در حالیكه آزادگی به زندگی اخلاقی ما مربوط  می شود.ولی ما به راحتی آزادی را به معنای  مجاز بودن به انجام  هر كاری  اشتباه می گیریم».ما منشورهای بسیاری داریم. این روزها  مصلحت سیاسی این است كه مفهوم آزادی اخلاقی  و مسئولیت پذیری که در زندگی های سنتی هست،مثل مادری و همسری تحقیر شده  و تنزل پیدا كند و این برای تاریخ دموكراسی مایه تاسف است.در آموزه های فمنیسیم رابطه  مرد و زن  در دایره روابط خانوادگی  به گونه ای  است كه اگر هر كدام  جای خود را  ترك و نقش جنسیتی خود را رها كند،باعث خروج طرف مقابل  از موقعیت اجتماعی خود  می شود.بنابر این دیگر مرد خوب  در مقابل زن خوب قرار ندارد و این همان «انقلاب جنسی» یا «بحران هویتی»می باشد.منظور از هویت جنس،خود پنداری  هر شخص راجب مرد یا زن بودنش است.
اما راه ها  و ساز و كارهای  تحریك زنان  برای ایجاد  به اصطلاح آزادی با فرد گرایی در كشور ما چگونه است؟!
پروژه ملی آموزشی حقوق زنان  و دختران  با همكاری مركز امور مشاركت  زنان و دفتر Unicef با حمایت 294 هزار دلاری سازمان ملل طی یك دوره آموزشی میان مدت  در 5 مرحله،از سال 1379 در قالب كارگاه های آموزشی  در مراكز استانها برای آموزش گیرندگان زن و دختر اجرا شد.
در جزوه آموزشی آن آمده: «همه  دین ها دارای خصوصیات فرهنگی هستند كه در نتیجه آنها بر زنان ستم وارد می شود.»
دكتر دیوید پوپنتو: «دین یكی از قدرتمند ترین  بنیادهای  برای بشر  بوده كه  رابطه تنگاتنگی با اصول خانواده  داشته  و از خانواده  حمایت  می كند.عاملی  كه خانواده  ها را هر چه بیشتر به هم متصل و نزدیكتر می كند اما بدانید با تضعیف دین ،خانواده  هم تضعیف  می شود.»
به بن بست رسیدن  راهكارهای ارائه شده  در این كارگاه ها ی آموزشی فمنیستی ،بخاطر غیر بومی بودنش  آنجایی خود را  نشان می دهد كه تنها  راه حل را كشاندن  تعداد محدودی از زنان به خیابانها می دانند كه البته ثمره ای هم ندارد.
آیا كسانی كه از حل مشكلات درون گروهی خودشان عاجز هستند،می توانند جامعه بزرگ زنان را راهبری و هدایت كنند؟!قضاوت با شماست.
آشنا نبودن  فعالین این جامعه از زنان با قوانین دینی و اسلامی ،باعث شده حتی در تشخیص  صورت مسئله ها هم به نتیجه ای روشن و واقعی نرسند و متوسل  به معیارهای  غیر بومی  و غربی  برای تشخیص مسائل زنان بشوند . . .




موضوعات مرتبط: فرهنگی
برچسب‌ها: فیمینیسم زن سالاری بنیان خانواده زن كحوری مرد سلاری نقش زن زن فیمینیسم و زنان زن و خانواده
نوشته شده توسط : رضا ( چهارشنبه 9 شهریور 1390 ) ( 11:56 ق.ظ )
درباره وبلاگ

"بگذارید و بگذرید، ببینید و دل نبندید، چشم بیاندازید و دل نبازید، که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت..."
از بس گفتند این دیوار ها همه اضافی اندخانه ی ما شبیه استخر شده است دیگر دیواری نمانده برای لحظه ای تکیه کردن به جز این چهار دیوارکه آنقدر چسبانده ایم گریه هامان را بر آنها که دیگر حتی تاب یک پنجره را هم ندارند و من هنوز هر شب با ترس بر انها تکیه می زنم ...
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :