تبلیغات
تكیه - تدبر در سخن معبود...

تكیه
امکانات وب

سلام دوستان بر آن شدیم به مناسبت حلول ماه مبارك رمضان در زمینه تدبر در قرآن قدم هایی برداریم بر همین اساس یك دوره كلاس های تدبر در قرآن را در مسجد محله مان بر گزار كردیم كه با حضور استاد بزرگوار محمود شكوهی كه یكی از 5 استاد برتر در زمینه تدبر در قرآن در كشور میباشد استاد شكوهی یكی از اساتید و مربیان موسسه تدبر در قرآن كریم میباشند كه با زبانی شیوا به بیان شیوه نوینی در درك و فهم قرآن میپردازند استاد شكوهی در ماه مبارك به تدریس جزء سی قرآن كریم خواهند پرداخت كه ماهم برای استفاده همه دوستان فایل صوتی یا فیلم كلاس های استاد شكوهی را برای شما ارائه خواهیم داد امیدوارم كه مورد استفاده قرار بگیرد.استاد شكوهی زیر نظر موسسه تدبر در قرآن كریم این دوره را برگزار مینماییند برای آشنایی بیشتر دوستان آدرس این موسسه را در زیر قرار دادیم .http://www.tadabborquran.com

 

برای آشنایی دوستان با مفهوم و معنی تدبر در قرآن به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

معرفی تدبر در بیانی کوتاه

حمد بی­پایان سزاوار خدایی است که لطف بی­کرانش در میان بندگان جاری است، او که زلال حیات­بخش کلام نابش را از تشنگان هدایت دریغ نداشته است. صلوات بی­حد، نثار روح بلند نبوی، که طریق وحی و منزل فرشتگان مقرب خداست. درود بی­حصر بر قرآن، این سرچشمه همیشه جاری هدایت و این حبل متین نجات بشریت که متمسکان به او را تا قرب ربوبی بالا می­برد. سلام بی­حد بر ذوات پاک عترت اطهار، از فاطمه و علی، تا یادگار به جا مانده از سلسله هادیان حق، مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، که ناطق قرآن و قرآن­ ناطقند.

این نوشتار روزنه­ای مغتنم به سوی آشنایی با طرح «تدبر در قرآن» است، هر چند معرفی جامع این طرح، در ظرف محدود این سطور نمی­گنجد.

«تدبر»، واژه­ای است که از کنار آن نمی­توان به سادگی عبور کرد، زیرا بانگ پرخروش چهار آیه قرآن، مانند «أَ فَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ وَ لَوْ كاَنَ مِنْ عِندِ غَیرِْ اللَّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلَافًا كَثِیرًا»(نساء82)[1] و نوای هشدار آمیز معصومان (علیهم السلام)، سکوت بی­تفاوتی نسبت به این وظیفه همگانی را در هم شکسته است. پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)، در خطبه غدیر؛ علی (علیه السلام)، در بیان وزین «ألا لا خیر فی قراءة لیس فیها تدبر»[2]؛ و فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، در خطبه ایراد شده در مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم)؛ و امامان معصوم (علیهـم السلام)، در بیانات متعددی؛ همگان را به تدبر در قرآن دعوت فرموده­اند، زیرا تدبر در قرآن زمینه­ساز بهره­وری از تفسیر قرآن، توسط معصومان (علیهم السلام) است که سعادت ابد را در پی دارد.

طرح «تدبر در قرآن»، حرکتی ملی و نوین، برای احیاء یک وظیفه مهم قرآنی است؛ جریانی فرهنگی، برای فهم قانونمند قرآن کریم است. استراتژی مهمی که بارها و بارها در بیان و بنان رهبری معظم انقلاب بر آن تاکید شده است. این طرح، برنامه­ای مدون، برای زمینه­سازی نفوذ فرهنگ عمیق و جامع قرآنی به سطح جامعه اسلامی است، که این مهم به توفیق هر چه بیشتر انسان و انسانیت، در گذر از مادیت و سیر در معنویت و نیل به مقام رفیع عبودیت خواهد انجامید.

تدبر چیست؟ خواننده محترم، اگر فرد عاقلی با شما به طور پیوسته چند جمله سخن بگوید، آیا جملات سلسله­وار او را، تک تک و مجزا مورد توجه قرار می­دهید و یا با نظر به ارتباط جملات پیوسته، به مقصود وی از طرح مجموعه جملات می­رسید؟ پاسخ روشن است: برای درک مقصود گوینده باید به مجموع جملاتش توجه کرد؛ این حالتِ همه ما در پیشگاه سخنرانی عقلا است. همه می­دانیم که هر سوره قرآن، مجموعه­ای از آیات است که خدای حکیم آنها را با نظم و ترتیب خاصی در کنار یکدیگر قرار داده و با مرز روشن بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏ از آیات قبل و بعد جدا کرده است؛ آیا این نظم وحیانی و ترتیب الهی غیر قابل تغییر، لغو است؟ آیا گوینده آن از طرح سلسله­وار این آیات، هدفی ندارد؟ با توجه به قاعده حکمت، جواب منفی است. آیا او هدفی داشته، اما این هدف برای ما قابل فهم و درک نیست؟ آیه هشتاد و دوم سوره نساء به این سؤال نیز جواب منفی می­دهد، زیرا خدای متعالی در این آیه همگان را به تدبر در قرآن، به منظور درک هماهنگی الهی آن دعوت کرده است، بنابراین هماهنگی آیات یک سوره در راستای تامین مقصود متکلم حکیم آن، از طریق تدبر قابل درک است. تدبر یک سوره، درک تدبیر خدای حکیم در آن سوره است و تدبیر خدا در یک سوره، پشت سر هم قرار دادن حکیمانه آیات سوره برای رساندن مخاطب به مقصود و هدفی خاص است.

پیام مهم تدبر آن است که برای فهم هر سوره قرآن که مجموعه­ای منسجم از آیات الهی است، باید به مجموع آیات سوره توجه کرد و به مقصود گوینده دست یافت. این امر مهم، حتما باید از تنگنای سلایق شخصی عبور کرده و در شاهراه قانون و ضابطه عقلایی (ادبیات، مرتکزات فطری منطق و اصول) صورت بگیرد و بستر محکم این شاهراه چیزی جز ظاهر قرآن کریم نیست. آری، تدبر هر سوره، فهم قانونمند سیاقی و مقایسه­ای آیات سوره و به دیگر بیان، فهم مجموعی آیات آن است. به عنوان نمونه به خلاصه­ای از نتیجه تدبر سوره جمعه توجه کنید:

چهار آیه نخست (1 تا 4) از آیات یازده­گانه این سوره مبارکه، از بعث رسول از سوی پروردگار سبحان به منظور تزکیه و تعلیم امت، بر اساس آیات الهی خبر می­دهد. چهار آیه بعدی (5 تا 8) ذکر مثالی درباره امت یهود است، کسانی که از زیر بار تعالیم تورات، شانه خالی کردند و از کتاب آسمانی جز سنگینی ظاهری آن، چیزی به دوش نکشیدند. سه آیه انتهایی سوره (9 تا 11) درباره نماز جمعه است و مومنان را به ترجیح یاد خدا بر بیع؛ و همراهی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بر لهو و تجارت دعوت می­کند. حال سؤال این است: آیا آیات سوره جمعه، سه دسته جدا از هم و بی­ربط است که بر اساس اتفاق در یک سوره گرد آمده است؟ یا هدف غیر قابل فهمی از جمع این آیات در کنار یکدیگر وجود دارد؟ پاسخ منفی است، زیرا این سه مجموعه بر اساس حکمت الهی و با هدف روشن هدایتی، به دست وحی در کنار هم و با این ترتیب جمع شده است و تدبر، راه درک این هماهنگی و این هدف است. غرض سوره جمعه «تبیین نظام هدایت اجتماعی» است و سیر هدفمند هدایتی این سوره را در چند مرحله می­توان بررسی کرد:

1. آیات دسته نخست، حاکی از این حقیقت است: «برنامه هدایت باید وحیانی باشد.»

2. آیات دسته دوم، گویای این مهم است: «به برنامه وحیانی هدایت باید عمل کرد»

3. آیات دسته سوم، مبین این اساس است: «در عمل به برنامه وحیانی هدایت، تقدم با امور معنوی (یاد خدا و حرکت پشت سر ولی خدا) است.»

قبلا هم گفته شد که ظرف محدود این نوشتار گنجایش معرفی جامع تدبر را ندارد، پس شما خواننده محترم را به مطالعه و بررسی بیشتر دعوت می­کنیم.

پایان سخن اینکه طرح «تدبر در قرآن» با هدایت و حمایت خدای سبحان و در پرتو ولایت و عنایت امام زمان (علیه السلام)، در مسیر رشد و تعالی تا فتح چشم­انداز بلند انس همگان با قرآن در حرکت است. چهار سال قبل، از روش تدبر و تعلیم و تعلم تدبری، جز ایده­ای نورانی و برخاسته از تفسیر گران­مایه المیزان، چیزی در دست نبود و اینک به لطف خدای متعالی در زمینه­های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی دست­آوردهای زیادی را شاهدیم، ولی به این مقدار قانع نیستیم و از لطف خدا فزونی می­طلبیم: شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی است که تیزبینانه به خاطر ضرورت و اهمیت توسعه فرهنگ قرآنی، از تولید مجموعه­های ارزشمندی در روش و آموزش تدبر حمایت کرد. معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران نهادی دیگر است که با تلاشی خالصانه، در راستای گسترش هر چه بیشتر فرهنگ قرآنی تدبر گامی بلند برداشت و با فراهم­سازی زمینه تربیت صدها مربی تدبر، در دوره­های آموزشی مقدماتی و تکمیلی، به اجرای این طرح در صدها مدرسه علمیه دینی خواهران در کل ایران اسلامی همت گماشت. تعدادی از مدارس علوم دینی برادران، برخی از دانشگاه­ها، از جمله دانشگاه تهران (کانون قرآن نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری)، برخی از موسسات و نهادهای فرهنگی (با هدایت و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مراکزی دیگر هستند که در راستای توسعه و تثبیت فرهنگ تدبر می­کوشند. از خدای منان می­خواهیم که همه ما را در مسیر خدمت به قرآن و بهره­مندی از تعالیم ناب آن موفق بگرداند.

علی صبوحی




موضوعات مرتبط: فرهنگی
برچسب‌ها: تدبر قرآن ماه رمضان ماه نزول قرآن تدبر در قرآن تفسیرقرآن تدبرقرآن
نوشته شده توسط : حاجی ( سه شنبه 11 مرداد 1390 ) ( 10:58 ق.ظ )
درباره وبلاگ

"بگذارید و بگذرید، ببینید و دل نبندید، چشم بیاندازید و دل نبازید، که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت..."
از بس گفتند این دیوار ها همه اضافی اندخانه ی ما شبیه استخر شده است دیگر دیواری نمانده برای لحظه ای تکیه کردن به جز این چهار دیوارکه آنقدر چسبانده ایم گریه هامان را بر آنها که دیگر حتی تاب یک پنجره را هم ندارند و من هنوز هر شب با ترس بر انها تکیه می زنم ...
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :